|
Wirtualny Sejm Symulacja Polityczna PBF. Wcielamy się w role posłów wybranych w wyborach w 2005 roku
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Ajna
Platforma Obywatelska
Dołączył: 19 Mar 2013
Posty: 1907
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 1:00, 31 Maj 2013 Temat postu: [SdPl, PU] O likwidacji senatu |
|
|
Cytat: | Ustawa z ... roku o zmianie art. 10., 61., 62., 90., 95., 96., 97., 98., 99., 100., 101., 102., 103., 108., 109., 114., 118, 121., 122., 123., 124., 125., 131., 133., 140., 144., 187., 191., 192., 198., 199., 205., 209., 212., 214., 223., 227., 228. i 235. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Rozdział I
Art. 1. Artykuł 10. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 10.
1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
2. Władzę ustawodawczą sprawuje Sejm, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały. |
Art. 2. Artykuł 61. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 61.
1. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
2. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.
3. Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.
4. Tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają ustawy, a w odniesieniu do Sejmu jego regulamin. |
Art. 3. Artykuł 62. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 62.
1. Obywatel polski ma prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania Prezydenta Rzeczypospolitej, posłów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego, jeżeli najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.
2. Prawo udziału w referendum oraz prawo wybierania nie przysługuje osobom, które prawomocnym orzeczeniem sądowym są ubezwłasnowolnione lub pozbawione praw publicznych albo wyborczych. |
Art. 4. Artykuł 90. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 90.
1. Rzeczpospolita Polska może na podstawie umowy międzynarodowej przekazać organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu kompetencje organów władzy państwowej w niektórych sprawach.
2. Ustawa, wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy międzynarodowej, o której mowa w ust. 1, jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
3. Wyrażenie zgody na ratyfikację takiej umowy może być uchwalone w referendum ogólnokrajowym zgodnie z przepisem art. 125.
4. Uchwałę w sprawie wyboru trybu wyrażenia zgody na ratyfikację podejmuje Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. |
Art. 5. Podrozdziały w rozdziale IV Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymują następujące brzmienie:
Cytat: | Artykuł 95. - SEJM
Artykuł 96. - 101. - WYBORY I KADENCJA
Artykuł 102. - 108. - POSŁOWIE
Artykuł 109. - 124. - ORGANIZACJA I DZIAŁANIE
Artykuł 125. - REFERENDUM |
Art. 6. Artykuł 95. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 95.
1. Władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje Sejm.
2. Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością Rady Ministrów w zakresie określonym przepisami Konstytucji i ustaw. |
Art. 7. Artykuł 96 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 96.
1. Sejm składa się z 460 posłów.
2. Wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie i proporcjonalne oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
|
Art. 8. Likwiduje się artykuł 97. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 9. Artykuł 98. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 98.
1. Sejm jest wybierany na czteroletnią kadencje. Kadencja Sejmu rozpoczyna się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwa do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji.
2. Wybory do Sejmu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu.
3. Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu, może w przypadkach określonych w Konstytucji zarządzić skrócenie kadencji Sejmu.
5. Prezydent Rzeczypospolitej, zarządzając skrócenie kadencji Sejmu, zarządza jednocześnie wybory do Sejmu i wyznacza ich datę na dzień przypadający nie później niż w ciągu 45 dni od dnia zarządzenia skrócenia kadencji Sejmu. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu nie później niż na 15 dzień po dniu przeprowadzenia wyborów.
6. W razie skrócenia kadencji Sejmu stosuje się odpowiednio przepis ust. 1. |
Art. 10. Artykuł 99. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 99.
1. Wybrany do Sejmu może być obywatel polski mający prawo wybierania, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 21 lat.
2. Wybraną do Sejmu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego. |
Art. 11. Artykuł 100. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 100.
1. Kandydatów na posłów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wyborcy.
2. Zasady i tryb zgłaszania kandydatów i przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności wyborów określa ustawa. |
Art. 12. Artykuł 101. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 101.
1. Ważność wyborów do Sejmu stwierdza Sąd Najwyższy.
2. Wyborcy przysługuje prawo zgłoszenia do Sądu Najwyższego protestu przeciwko ważności wyborów na zasadach określonych w ustawie. |
Art. 13. Likwiduje się artykuł 102. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 14. Artykuł 103. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 103.
1. Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka i ich zastępców, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej. Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
2. Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego.
3. Inne przypadki zakazu łączenia mandatu poselskiego z funkcjami publicznymi oraz zakazu jego sprawowania może określić ustawa. |
Art. 15. Likwiduje się artykuł 108. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 16. Artykuł 109. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskie otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 109.
1. Sejm obraduje na posiedzeniach.
2. Pierwsze posiedzenia Sejmu Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje na dzień przypadający w ciągu 30 dni od dnia wyborów, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 98 ust. 3 i 5. |
Art. 17. Likwiduje się artykuł 114. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 18. Artykuł 118. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 118.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu. Tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa.
3. Wnioskodawcy przedkładając Sejmowi projekt ustawy, przedstawiają skutki finansowe jej wykonania. |
Art. 19. Likwiduje się artykuł 121. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 20. Artykuł 122. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 122.
1. Ustawę uchwaloną przez Sejm Marszałek Sejmu Marszałek Sejmu przedstawia do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej może wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją. Prezydent Rzeczypospolitej nie może odmówić podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją.
4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli jednak niezgodność z Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.
5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej nie przysługuje prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.
6. Wystąpienie Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją lub z wnioskiem do Sejmu o ponowne rozpatrzenie ustawy wstrzymuje bieg, określonego w ust. 2, terminu do podpisania ustawy. |
Art. 21. Artykuł 123. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 123.
1. Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyjątkiem projektów ustaw podatkowych, ustaw dotyczących wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, Sejmu oraz organów samorządu terytorialnego, ustaw regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów.
2. Regulamin Sejmu określa odrębności w postępowaniu ustawodawczym w sprawie projektu pilnego.
3. W postępowaniu w sprawie ustawy, której projekt został uznany za pilny, termin jej rozpatrzenia przez Prezydenta Rzeczypospolitej wynosi 7 dni. |
Art. 22. Likwiduje się artykuł 124. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 23. Artykuł 125. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 125.
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe.
2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Sejmu wyrażoną bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
3. Jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący.
4. Ważność referendum ogólnokrajowego oraz referendum, o którym mowa w art. 235 ust. 6, stwierdza Sąd Najwyższy.
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa. |
Art. 24. Artykuł 131. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 131.
1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawować urzędu, zawiadamia o tym Marszałka Sejmu, który tymczasowo przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej. Gdy Prezydent Rzeczypospolitej nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu, wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej rozstrzyga Trybunał Konstytucyjny na wniosek Marszałka Sejmu. W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Trybunał Konstytucyjny powierza Marszałkowi Sejmu tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.
2. Marszałek Sejmu tymczasowo, do czasu wyboru nowego Prezydenta Rzeczypospolitej, wykonuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej w razie:
1) śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
2) zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
3) stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej lub innych przyczyn nieobjęcia urzędu po wyborze,
4) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego,
5) złożenia Prezydenta Rzeczypospolitej z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu.
3. Osoba wykonująca obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej nie może postanowić o skróceniu kadencji Sejmu. |
Art. 25. Artykuł 133. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 133.
1. Prezydent Rzeczypospolitej jako reprezentant państwa w stosunkach zewnętrznych:
1) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, o czym zawiadamia Sejm,
2) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych,
3) przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji międzynarodowych.
2. Prezydent Rzeczypospolitej przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej zgodności z Konstytucją.
3. Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem. |
Art. 26. Artykuł 140. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 140.
Prezydent Rzeczypospolitej może zwracać się z orędziem do Sejmu. Orędzia nie czyni się przedmiotem debaty. |
Art. 27. Artykuł 144. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 144.
1. Prezydent Rzeczypospolitej, korzystając ze swoich konstytucyjnych i ustawowych kompetencji, wydaje akty urzędowe.
2. Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają dla swojej ważności podpisu Prezesa Rady Ministrów, który przez podpisanie aktu ponosi odpowiedzialność przed Sejmem.
3. Przepis ust. 2 nie dotyczy:
1) zarządzania wyborów do Sejmu,
2) zwoływania pierwszego posiedzenia nowo wybranego Sejmu,
3) skracania kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji,
4) inicjatywy ustawodawczej,
5) zarządzania referendum ogólnokrajowego,
6) podpisywania albo odmowy podpisania ustawy,
7) zarządzania ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,
zwracania się z orędziem do Sejmu,
9) wniosku do Trybunału Konstytucyjnego,
10) wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli,
11) desygnowania i powoływania Prezesa Rady Ministrów,
12) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej tymczasowego pełnienia obowiązków,
13) wniosku do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu członka Rady Ministrów,
14) odwoływania ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności,
15) zwoływania Rady Gabinetowej,
16) nadawania orderów i odznaczeń,
17) powoływania sędziów,
1 stosowania prawa łaski,
19) nadawania obywatelstwa polskiego i wyrażania zgody na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego,
20) powoływania Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,
21) powoływania Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego,
22) powoływania Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
23) powoływania prezesów Sądu Najwyższego oraz wiceprezesów Naczelnego Sądu Administracyjnego,
24) wniosku do Sejmu o powołanie Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
25) powoływania członków Rady Polityki Pieniężnej,
26) powoływania i odwoływania członków Rady Bezpieczeństwa Narodowego,
27) powoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
2 nadawania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej oraz powoływania i odwoływania Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
29) wydawania zarządzeń na zasadach określonych w art. 93,
30) zrzeczenia się urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej. |
Art. 28. Artykuł 187. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 187.
1. Krajowa Rada Sądownictwa składa się z:
1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
2) piętnastu członków wybranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych,
3) sześciu członków wybranych przez Sejm spośród posłów.
2. Krajowa Rada Sądownictwa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
3. Kadencja wybranych członków Krajowej Rady Sądownictwa trwa cztery lata.
4. Ustrój, zakres działania i tryb pracy Krajowej Rady Sądownictwa oraz sposób wyboru jej członków określa ustawa. |
Art. 29. Artykuł 191. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 191.
1. Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 188, do Trybunału Konstytucyjnego wystąpić mogą:
1) Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu, Prezes Rady Ministrów, 50 posłów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prokurator Generalny, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich,
2) Krajowa Rada Sądownictwa w zakresie, o którym mowa w art. 186 ust. 2,
3) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego,
4) ogólnokrajowe organy związków zawodowych oraz ogólnokrajowe władze organizacji pracodawców i organizacji zawodowych,
5) kościoły i inne związki wyznaniowe,
6) podmioty określone w art. 79 w zakresie w nim wskazanym.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5, mogą wystąpić z takim wnioskiem, jeżeli akt normatywny dotyczy spraw objętych ich zakresem działania. |
Art. 30. Artykuł 192. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 192.
Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 189, do Trybunału Konstytucyjnego wystąpić mogą: Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu, Prezes Rady Ministrów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego i Prezes Najwyższej Izby Kontroli. |
Art. 31. Artykuł 198. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 198.
1. Za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania, odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą: Prezydent Rzeczypospolitej, Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem oraz Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych.
2. Odpowiedzialność konstytucyjną przed Trybunałem Stanu ponoszą również posłowie w zakresie określonym w art. 107.
3. Rodzaje kar orzekanych przez Trybunał Stanu określa ustawa. |
Art. 32. Artykuł 199. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 199.
1. Trybunał Stanu składa się z przewodniczącego, 2 zastępców przewodniczącego i 16 członków wybieranych przez Sejm spoza grona posłów na czas kadencji Sejmu. Zastępcy przewodniczącego Trybunału oraz co najmniej połowa członków Trybunału Stanu powinni mieć kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego.
2. Przewodniczącym Trybunału Stanu jest Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
3. Członkowie Trybunału Stanu w sprawowaniu funkcji sędziego Trybunału Stanu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom. |
Art. 33. Artykuł 205. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 205.
1. Prezes Najwyższej Izby Kontroli jest powoływany przez Sejm, na 6 lat i może być ponownie powołany tylko raz.
2. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych.
3. Prezes Najwyższej Izby Kontroli nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. |
Art. 34. Artykuł 209. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 209.
1. Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm, na 5 lat.
2. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może zajmować innego stanowiska, z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej ani wykonywać innych zajęć zawodowych.
3. Rzecznik Praw Obywatelskich nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu. |
Art. 35. Artykuł 212. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 212.
Rzecznik Praw Obywatelskich corocznie informuje Sejm o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. |
Art. 36. Artykuł 214. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 214.
1. Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są powoływani przez Sejm i Prezydenta Rzeczypospolitej.
2. Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością pełnionej funkcji. |
Art. 37. Likwiduje się artykuł 223. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 38. Artykuł 227. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 227.
1. Centralnym bankiem państwa jest Narodowy Bank Polski. Przysługuje mu wyłączne prawo emisji pieniądza oraz ustalania i realizowania polityki pieniężnej. Narodowy Bank Polski odpowiada za wartość polskiego pieniądza.
2. Organami Narodowego Banku Polskiego są: Prezes Narodowego Banku Polskiego, Rada Polityki Pieniężnej oraz Zarząd Narodowego Banku Polskiego.
3. Prezes Narodowego Banku Polskiego jest powoływany przez Sejm na wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej, na 6 lat.
4. Prezes Narodowego Banku Polskiego nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej nie dającej się pogodzić z godnością jego urzędu.
5. W skład Rady Polityki Pieniężnej wchodzą Prezes Narodowego Banku Polskiego jako przewodniczący oraz osoby wyróżniające się wiedzą z zakresu finansów powoływane na 6 lat, w równej liczbie przez Prezydenta Rzeczypospolitej i Sejm.
6. Rada Polityki Pieniężnej ustala corocznie założenia polityki pieniężnej i przedkłada je do wiadomości Sejmowi równocześnie z przedłożeniem przez Radę Ministrów projektu ustawy budżetowej. Rada Polityki Pieniężnej, w ciągu 5 miesięcy od zakończenia roku budżetowego, składa Sejmowi sprawozdanie z wykonania założeń polityki pieniężnej.
7. Organizację i zasady działania Narodowego Banku Polskiego oraz szczegółowe zasady powoływania i odwoływania jego organów określa ustawa. |
Art. 39. Artykuł 228. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 228.
1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej.
2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości.
3. Zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, określa ustawa.
4. Ustawa może określić podstawy, zakres i tryb wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela.
5. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.
6. W czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.
7. W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny. |
Art. 40. Artykuł 235. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie:
Cytat: | Artykuł 235.
1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów lub Prezydent Rzeczypospolitej.
2. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż trzydziestego dnia od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy.
3. Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. |
Art. 41. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej otrzymuje brzmienie Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 42 Rozdział I Ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej uzyskuje brzmienie:
Cytat: | Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady i tryb zgłaszania kandydatów na posłów przeprowadzania wyborów oraz warunki ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, a także zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej.
Art. 2. W wyborach do Sejmu głosować można tylko osobiście i tylko jeden raz.
Art. 3. Wybory do Sejmu odbywają się łącznie, w dniu wolnym od pracy.
Art. 4. Przepisy niniejszego działu stosuje się do wyborów do Sejmu jeżeli przepisy szczególne ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 5. Ilekroć w ustawie jest mowa o wyborach, należy przez to rozumieć wybory do Sejmu. |
Art. 43. Z całego ustawodawstwa wykreśla się sformułowania: Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Senat, senatorzy.
Art. 44. Ustawa wchodzi w życie z dniem zakończenia się bieżącej kadencji Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. |
Cytat: | Uzasadnienie: Najdoskonalsze demokracje świata (Szwecja, Norwegia, Dania) mają parlamenty jednoizbowe. Senat jest izbą Polsce niepotrzebną. Ustawa zakłada jego likwidację. Dzięki temu nasze państwo zaoszczędzi w skali roku kilkaset milionów złotych | .
Porządek obrad:
1. Wnioskodawca (SdPl) [proszę o zabranie głosu, uzasadnienie jest za krótkie]
2. Poseł PiS
3. Każdy chętny poseł
Debata do 3 VI do g. 22.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hans Linde
Socjaldemokracja Polska
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 1:32, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,
Szanowne Panie Posłanki i Panowie Posłowie!
Drodzy państwo, stajemy dziś przed decyzją, od której zależeć będzie przyszłość porządku prawnego Rzeczpospolitej Polskiej.
Ustawa Socjaldemokracji Polskiej napisana została przez zespół ekspertów. Nie ma więc mowy o jakimkolwiek niedopatrzeniu. Każdy klub może poprzeć ją z czystym sumieniem.
Nasz projekt zakłada likwidację Senatu i przekazanie jego kompetencji Sejmowi. Izba wyższa przywrócona została w 1989 roku. Teraz nie ma jednak żadnych powodów, dla których miałaby funkcjonować. Nie stanowi już przecież przeciwwagi dla zdominowanego przez PZPR Sejmu. Siły w Sejmie i Senacie rozkładają się niemalże tak samo - obie te izby są maszynkami do głosowania. Po co więc wydawać setki milionów rocznie na Kancelarię Senatu?
Najlepsze demokracje świata - Dania, Szwecja, Norwegia - mają parlamenty jednoizbowe. Prawo uchwalane w tych krajach jest dobre jakościowo, nie wymaga kilku nowelizacji jeszcze przed wejściem w życie, jak to w Polsce często bywa. Cóż nam więc po Senacie?
Obywatele w referendum powiedzieli jasno: chcemy likwidacji Senatu. Jako posłowie mamy obowiązek realizować ich wolę. Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Prawo i Sprawiedliwość
Dołączył: 21 Mar 2013
Posty: 994
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 8:59, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
PiS poprze ustawę, jednak proponowałby pewną poprawkę:
Artykuł 96.
1. Sejm składa się z 360 posłów.
2. Wybory do Sejmu są powszechne, równe i bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
Nie oznacza to, że będziemy chcieli wprowadzić wybory jednomandatowe. Poprawka ta pozwoli zmniejszyć liczbę posłów i wybiarać posłów częściowo w okręgach większościowych. Pozwoli to na wprowadzenie także większościowej ordynacji do sejmu.
Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Joakim Rawski
Platforma Obywatelska
Dołączył: 08 Maj 2013
Posty: 669
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 9:09, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Zgadzam się z uzasadnieniem SdPl - Senat jest nam niepotrzebny i nie ma sensu pompować w niego grube miliony
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hans Linde
Socjaldemokracja Polska
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 11:13, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie premierze, obywatele w referendum opowiedzieli się przeciw zmniejszeniu liczby posłów. Popieramy je jednak i jeśli rząd też, to złożymy autopoprawkę. Jakie jest stanowisko partii koalicyjnych?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Ajna
Platforma Obywatelska
Dołączył: 19 Mar 2013
Posty: 1907
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:16, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo!
Platforma poprze oczywiście ustawę o likwidacji senatu. Będzie to spełnienie woli społeczeństwa wyrażonej w zorganizowanym z naszej inicjatywy referendum pod hasłem "4xTAK". Jestem natomiast sceptyczny co do zmniejszania liczby posłów. Nie dlatego że nie podoba mi się ten pomysł, ale dlatego że Polacy sprzeciwili mu się w referendum.
Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Mortanowicz
Liga Polskich Rodzin
Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 734
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:19, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Wysoka Izbo, ja poprę ustawę, ale oczekuję od SDPL, że poprą ustawę o czasie pracy i nie tylko tę. Senat natomiast jest zbędny, w zasadzie to on bardzo mało robi, więc można go zlikwidować. Jednoizbowy Parlament skuteczniej będzie działać. Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Prawo i Sprawiedliwość
Dołączył: 21 Mar 2013
Posty: 994
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 16:45, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie marszałku!
Wysoka izbo!
Naród nie zgodził się na zmnijszenie liczby posłów do 230, jednak ja proponowałbym zmniejszyć ich liczbę do 360.
Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adam Niemiec
Samoobrona Rzeczpospolitej Polskiej
Dołączył: 24 Kwi 2013
Posty: 772
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:47, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Klub Parlamentarny Samoobrona RP poprze ustawę, tylko jeśli będzie ona w brzmieniu przedstawionym przez Socjaldemokrację Polską. Nie poprzemy autopoprawki Prawa i Sprawiedliwości. To sprzeczne z wolą mieszkańców kraju.
Dziękuję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Prawo i Sprawiedliwość
Dołączył: 21 Mar 2013
Posty: 994
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:53, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
W takim razie PiS proponuje nastepujaca poprawke:
Artykuł 96.
1. Sejm składa się z 460 posłów.
2. Wybory do Sejmu są powszechne, równe i bezpośrednie oraz odbywają się w głosowaniu tajnym.
Dziekuje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hans Linde
Socjaldemokracja Polska
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 23:52, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Nie zgadzamy się na poprawkę zaproponowaną przez Prawo i Sprawiedliwość. Głosujmy najpierw nad likwidacją Senatu. Później PiS może złożyć swój projekt pozwalający na zmianę ordynacji i zmniejszenie liczby posłów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adam Niemiec
Samoobrona Rzeczpospolitej Polskiej
Dołączył: 24 Kwi 2013
Posty: 772
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 23:53, 31 Maj 2013 Temat postu: |
|
|
Oklaski z ław Samoobrony RP
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Michał Ajna
Platforma Obywatelska
Dołączył: 19 Mar 2013
Posty: 1907
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 22:17, 03 Cze 2013 Temat postu: |
|
|
Debata zakończona, przechodzimy do głosowania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|